Billiós üzlet: élelmiszer kiegészítők

Visszapillantás a múltba, rátekintés a jelenre

Másfél évtizede jó jóslak bizonyultam, amikor az élelmiszer kiegészítők picáról bejegyzést tettem elektronikus jegyzetfüzetembe. Mint lentebb látni fogjuk, ebben a szegmensben valóban virágzik a legális, a féllegális és az illegális kereskedelem.

Az üzlet igazi terepe ma már az internet. Különösen visszataszító, amikor híres orvosok, specialisták nevével visszaélve (például Merkely Béla rektoréval; Papp Lajos szívgyógyászéval) árusítanak hatástalan készítményeket.
Elfogásuk szinte lehetetlennek látszik, ezt példázza az ATV stábjától, Sváby András, Heti Napló főszerkesztőtől indult nyomozás eredménytelensége is.

Az én receptem: lágytojás - Étterem és receptek
Receptemhez: lágytojás

Receptek háborúja

Ám nem csak az élelmiszer kiegészítő termékek piaca duzzadt óriásira, hanem minden, ami a táplálkozással, egészséges bevitellel kapcsolatos. Teszem azt a recepetek iparága is a csillagok magasába emelkedett.
Influenszerek ontják a konyhai költeményeket, a televízióban műsorok versenyeznek a nézők kegyeiért.
Paprika TV, Food – külön főzős csatornák üzemelnek. Még az olyan másféle hobbit kiszolgáló csatornákon is főznek, recepttel látnak el bennünket, mint a horgászok és vadászok televíziója, a Fishing&Hunting.

Persze én sem akarnék kimaradni a nagy recept versenyből, megosztom egy tápláló étel receptjét mint valamiféle blogger Jamie Oliver szakács.
Végy egy friss tojást, tedd be forrásban lévő vízbe három percig – és kész is!
Az ipar gondoskodik különféle tartókákról, olcsótól a méregdrága kivitelig.
A szüleim ezzel nem sokat vacakoltak, a karikagyűrüjükre helyezték hámozás előtt a tojást!

De most már pillantsunk bele az ezt az időszakot megjósló egykori bejegyzésemre:

Billió dollárok az élelmiszer kiegészítők piacán

2010-re billió dollárban számoljuk majd az élelmiszer kiegészítőkre (táplálék kiegészítőkre, wellness iparra) költött összeget, s ez a pénzmennyiség már valóságos marketingháborúk szelét sodorja a jövőből felénk!

Az orvosi rendelők egy része máris megmutatja az orvos vagy asszisztensének szakmai és/vagy üzleti elkötelezettségét (kirakott élelmiszer kiegészítő tápanyagok dobozának képében). Elvégre az üzlet az üzlet. A táplálék kiegészítők piacán a médiaháborúk is elkezdődtek, sőt a hatósági nyomás, a feljelentések üde világa is beköszöntött.

A legáltalánosabb jelenségként azt emelhetjük ki, hogy a forgalmazók túlzott, egyenesen gyógyító hatást tulajdonítanak ezeknek a szereknek, holott gyógyításra csak gyógyszer képes az „EU-szabványnak” is megfelelő magyar törvények szerint. (Az egészség megőrzése természetesen azért szóba jöhet.)

Az Interneten is kezd kibontakozni a konkurenciaharc. Itt mind a márkák közötti, mind a márkákat forgalmazó szervezetek/személyek közötti konkurenciaharc megfigyelhető.
Ez a küzdelem annál élesebb lesz, minél inkább közelebb kerülünk a billió dollárhoz! 

Akkor már nem lesz elegendő a lelkesedés az Interneten történő árusításhoz, akkor már a márkáknak nyílt sisakkal kell megküzdeniök a tudományos publikációk, az alkalmazott professzorok, a felhalmozott díjak számában, a bevetett marketing hatékonyságában, beleértve a keresőmarketing erejét, a SEO-t is, azaz a keresőoptimalizálás fegyverét.
Itt már olyan mennyiségű pénzről lesz (van?) szó, amikor már bármi előfordulhat. Még az is, hogy a kedvenc márkám mellett magam is beszállok 🙂

Addig, amíg a konkurens szervezetek a hagyományos módon egymásnak esnek, addig a piac felosztása is hagyományos ismérvek mellett zajlik majd – ám azok, akik először szakítanak a tradicionális megoldásokkal, nagy előnyre tehetnek szert.

Ilyen  megoldás lehet az Internet értő használata is. Ugyanis ma még egy-egy „anyacég” is könnyedén  megelőzhető a keresőkben a saját, a rá legjobban jellemző márkanév vagy kulcsszó tekintetében.
Ám nem is annyira az ilyen jellegű konfrontáció lesz a jellemző, hanem az „elosztásban” érdekelt szervezetek közötti marketing háború. És ez nagyszerű lehetőséget teremt majd a hirdetési piac kínálati oldalán, a gerilla- és a keresőmarketing szolgáltatói iparágában és a szerencsevadászok körében is.


Elolvasásra ajánlom még:

Szólj hozzá!