Visszapillantás a múltba, rátekintés a jelenre
Másfél évtizede jó jóslak bizonyultam, amikor az élelmiszer kiegészítők picáról bejegyzést tettem elektronikus jegyzetfüzetembe. Mint lentebb látni fogjuk, ebben a szegmensben valóban virágzik a legális, a féllegális és az illegális kereskedelem.
Az üzlet igazi terepe ma már az internet. Különösen visszataszító, amikor híres orvosok, specialisták nevével visszaélve (például Merkely Béla rektoréval; Papp Lajos szívgyógyászéval) árusítanak hatástalan készítményeket.
Elfogásuk szinte lehetetlennek látszik, ezt példázza az ATV stábjától, Sváby András, Heti Napló főszerkesztőtől indult nyomozás eredménytelensége is.
Receptek háborúja
Ám nem csak az élelmiszer kiegészítő termékek piaca duzzadt óriásira, hanem minden, ami a táplálkozással, egészséges bevitellel kapcsolatos. Teszem azt a recepetek iparága is a csillagok magasába emelkedett.
Influenszerek ontják a konyhai költeményeket, a televízióban műsorok versenyeznek a nézők kegyeiért.
Paprika TV, Food – külön főzős csatornák üzemelnek. Még az olyan másféle hobbit kiszolgáló csatornákon is főznek, recepttel látnak el bennünket, mint a horgászok és vadászok televíziója, a Fishing&Hunting.
Persze én sem akarnék kimaradni a nagy recept versenyből, megosztom egy tápláló étel receptjét mint valamiféle blogger Jamie Oliver szakács.
Végy egy friss tojást, tedd be forrásban lévő vízbe három percig – és kész is!
Az ipar gondoskodik különféle tartókákról, olcsótól a méregdrága kivitelig.
A szüleim ezzel nem sokat vacakoltak, a karikagyűrüjükre helyezték hámozás előtt a tojást!
De most már pillantsunk bele az ezt az időszakot megjósló egykori bejegyzésemre:
Billió dollárok az élelmiszer kiegészítők piacán
2010-re billió dollárban számoljuk majd az élelmiszer kiegészítőkre (táplálék kiegészítőkre, wellness iparra) költött összeget, s ez a pénzmennyiség már valóságos marketingháborúk szelét sodorja a jövőből felénk!
Az orvosi rendelők egy része máris megmutatja az orvos vagy asszisztensének szakmai és/vagy üzleti elkötelezettségét (kirakott élelmiszer kiegészítő tápanyagok dobozának képében). Elvégre az üzlet az üzlet. A táplálék kiegészítők piacán a médiaháborúk is elkezdődtek, sőt a hatósági nyomás, a feljelentések üde világa is beköszöntött.
A legáltalánosabb jelenségként azt emelhetjük ki, hogy a forgalmazók túlzott, egyenesen gyógyító hatást tulajdonítanak ezeknek a szereknek, holott gyógyításra csak gyógyszer képes az „EU-szabványnak” is megfelelő magyar törvények szerint. (Az egészség megőrzése természetesen azért szóba jöhet.)
Az Interneten is kezd kibontakozni a konkurenciaharc. Itt mind a márkák közötti, mind a márkákat forgalmazó szervezetek/személyek közötti konkurenciaharc megfigyelhető.
Ez a küzdelem annál élesebb lesz, minél inkább közelebb kerülünk a billió dollárhoz!
Akkor már nem lesz elegendő a lelkesedés az Interneten történő árusításhoz, akkor már a márkáknak nyílt sisakkal kell megküzdeniök a tudományos publikációk, az alkalmazott professzorok, a felhalmozott díjak számában, a bevetett marketing hatékonyságában, beleértve a keresőmarketing erejét, a SEO-t is, azaz a keresőoptimalizálás fegyverét.
Itt már olyan mennyiségű pénzről lesz (van?) szó, amikor már bármi előfordulhat. Még az is, hogy a kedvenc márkám mellett magam is beszállok 🙂
Addig, amíg a konkurens szervezetek a hagyományos módon egymásnak esnek, addig a piac felosztása is hagyományos ismérvek mellett zajlik majd – ám azok, akik először szakítanak a tradicionális megoldásokkal, nagy előnyre tehetnek szert.
Ilyen megoldás lehet az Internet értő használata is. Ugyanis ma még egy-egy „anyacég” is könnyedén megelőzhető a keresőkben a saját, a rá legjobban jellemző márkanév vagy kulcsszó tekintetében.
Ám nem is annyira az ilyen jellegű konfrontáció lesz a jellemző, hanem az „elosztásban” érdekelt szervezetek közötti marketing háború. És ez nagyszerű lehetőséget teremt majd a hirdetési piac kínálati oldalán, a gerilla- és a keresőmarketing szolgáltatói iparágában és a szerencsevadászok körében is.